روش جدید و جالب جستجوی تصاویر در اینترنت

inanewmethod-1 دانشمندان کامپیوتر در دانشگاه بازل (Basel)، روش جدیدی برای جستجو در دیتابیس‌های تصویر و ویدیو ارایه داده‌اند که مبتنی بر طرح hand-drown است.

طرح hand-drown به معنی استفاده از دست برای ترسیم یک شیء است. در این روش کاربر طرحی را به صورت دستی بر روی تبلت یا کاغذهای تعاملی رسم می‌کند و سیستم در دیتابیس به جستجوی یک تصویر منطبق بر شیء می‌پردازد. این روش برای دسترسی محققان رایگان است.

امروزه مردم با چالش‌های جدیدی روبرو هستند که ناشی از گردآوری انبوهی از مجموعه‌های تصویر و فیلم‌ در رابطه با کار یا زندگی شخصی است. اگرچه موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ با استفاده از کلیدواژه‌ها، فرایند جستجو در بین مستندات یا وب‌سایت‌ها را تسهیل کرده‌اند، اما جستجو در دیتابیس‌های تصاویر و چند رسانه‌ای همچنان محدود است.

مفهوم شباهت گسترده تعریف شده
محققان در دپارتمان ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه بازل، یک سیستم جدید به نام vitrivr را توسعه داده‌اند که امکان جستجو برای تصاویر و فیلم‌ها را با استفاده از طرح‌ریزی دستی تسهیل می‌بخشد. کاربر یک طرح اولیه از شیء مورد نظر خود بر روی تبلت یا کاغذهای تعاملی ترسیم می‌کند و سیستم تصاویر و ویدیوهایی که بیشترین شباهت به آن طرح را دارند ارایه می‌دهد. برای جستجو در ویدیوها، کاربر حتی می‌تواند جهتی که شیء در حال حرکت است را نیز مشخص کند.

در طراحی این سیستم، محققان از مفهموم شباهت و اقتباس برای جستجو بهره‌ برده‌اند. برای مثال شباهت از نظر رنگ، شکل و یا جهت حرکت.

این روش جستجو در دیتابیس تصاویر و ویدیوها می‌تواند با پرس و جوهای دیگری مانند جستجوی کلیدواژه نیز ترکیب گردد. ویژگی مهم این سیستم جدید این است که در مجموعه‌ای بزرگ از چند رسانه‌ای نیز می‌تواند به جستجو بپزدازد.

سیستم رایگان در دسترس
سیستم vitrivr کاملا اوپن سورس است و بنابراین دسترسی به آن برای جامعه تحقیقاتی بین‌المللی رایگان است. این سیستم قبلا برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است‌‌، از تشخیص الگوهای حرکت در فیلم‌های ورزشی برای اداره ورزش فدرال تا جستجو در مجموعه واترمارک‌های (نوشته یا امضا روی تصویر) دیجیتال در یک همکاری با کارخانه کاغذسازی بازل.

در حال حاضر، محققان در سراسر جهان در حال توسعه سیستم هستند، که اغلب با استفاده از برنامه‌های کاربردی شناخته شده مانند Google Summer of Code انجام می‌شود. سیستم vitrivr پایه و اساسی برای پروژه تحقیقاتی iMotion است که توسط اتحادیه اروپا و بنیاد ملی علوم سوئیس حمایت می‌شود و همچنین برای استفاده در موتور جستجو در مجموعه‌های ویدیو خیلی بزرگ تنظیم شده است که به عنوان بخشی از همکاری با آزمایشگاه‌های Red Hen ایالت متحده آمریکا است.

منبع : آخرین خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *